Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf, merk of organisatie. Het is eigenlijk de gehele presentatie van je bedrijf. De stijl is afhankelijk van wat je wilt uitstralen naar je doelgroep. Voorbeelden van een bepaalde uitstraling zijn:

  • Modern en strak
  • Heel persoonlijk
  • Goedkoop of chique
  • Opvallend of juist rustig en minimalistisch

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden, er is heel veel mogelijk. Net zoals de stijl van een huis veel laat zien over wie jij bent als persoon, is de huisstijl van je bedrijf ook heel persoonlijk en moet bij je passen en je doelgroep aanspreken.

Het is belangrijk dat de huisstijl van je bedrijf consistent wordt doorgevoerd, zodat je een duidelijke lijn creëert en laat zien wat voor een type bedrijf het is en wat het bedrijf inhoud.

De huisstijl van een bedrijf, organisatie of merk wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd.

Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

Met een huisstijl bepaal je het imago van het bedrijf, daardoor laat je aan je (potentiële) klanten zien dat je anders bent dan de concurrent. Ook zorgt een huisstijl voor herkenning van het bedrijf, hierdoor wordt het bedrijf makkelijker en sneller herkent.

Goede communicatie en aantrekkelijke presentatie spreekt iedereen aan, toch? Als bedrijf wil je een bepaalde indruk maken op je doelgroep. Je wilt ze laten zien waarom ze voor jou moeten kiezen. Kortom: als organisatie wil je een imago dat past bij het beeld dat het bedrijf uit moet stralen. Een van de middelen die je daarvoor kunt gebruiken is een huisstijl.

Huisstijl onderdelen

Binnen een huisstijl vallen een aantal vaste onderdelen. Deze onderdelen zijn voor elk bedrijf goed om op orde te hebben.

  • Logo ontwerp (beeldmerk of naam)
  • Pay-off/slogan
  • Kleurgebruik
  • Typografie
  • Stijlelementen
  • Fotografie (of bepaalde stijl in sfeerbeelden)

Daarna kun je de huisstijl zo ver uitbreiden als jezelf wilt. Jouw huisstijl komt terug in elke marketing uiting. Om hier een duidelijke eenheid aan te geven, wordt er ook vaak een huisstijlhandboek of huisstijlgids gemaakt. Hierin staan alle verschillende uitingen omschreven en hoe je ze mag gebruiken. Ook handig als je met meerdere collega’s of bedrijven aan je marketing uitingen werkt. Als iedereen zich dan houdt aan het huisstijlhandboek, dan maak je gebruik van een consistente uitstraling.

Enkele huisstijl voorbeelden

flyer-fysiopark-creabron-ontwerpt brochure-ontwerp-bakeplus-creabron Creabron-grafisch-vormgeving

Huisstijl laten maken

Heb jij nog geen huisstijl, maar ben je er na het lezen van dit blog van overtuigd dat het nodig is? Door wie laat je dan een huisstijl ontwerpen? Dat is maar net bij wie of welk bedrijf jij een goed gevoel hebt.

Je hebt grote reclamebureau’s die met jou mee denken over je strategie, je missie en doelstellingen naar de klant. Ze werken met verschillende specialisten samen, waardoor ze een compleet pakket van huisstijl ontwikkeling kunnen aanbieden.

Je hebt ook wat kleinere ‘reclamebureaus’, eenmanszaken of ook wel freelance grafisch vormgevers genoemd die met je mee denken. Ze verdiepen zich in jouw doelgroep, stellen jou de juiste vragen over wat je wilt uitstralen en met welke marketing uitingen je wilt gaan beginnen om de huisstijl uit te werken. Freelance grafisch vormgevers kunnen meer rekening houden met je budget en doordat de communicatielijnen korter zijn, heb je zelf meer inspraak op de ontwerpen, resultaten en het tijdsbestek.

Doel van een huisstijl

Wil je ook professioneel overkomen? Ga dan aan de slag met jouw unieke huisstijl. Ik hoop dat mijn blog al je vragen over de inhoud van een huisstijl heeft kunnen beantwoorden. Wil je meer weten over een huisstijl? Lees dan ook het blog: waar moet je opletten bij een huisstijl? Heb je nog geen logo ontwerp? Geen probleem, een logo ontwerpen de creatievelingen graag als basis van je huisstijl!

Creabron-grafische-vormgeving-uden

Creabron is een eenmanszaak in grafisch vormgeving. Met veel passie bied ik, Anke, creatieve oplossingen om bedrijven offline en online professioneel vorm te geven met een passende huisstijl. Heb je nog vragen over je huisstijl? Neem contact met mij op, want ik als echte grafisch vormgever met DTP skills kan je helpen!

Ik ontwerp opvallende logo’s en huisstijlen voor verschillende bedrijfssectoren die goed door te vertalen zijn naar: visitekaartjes, websites, brochures, folders, advertenties, tijdschriften, social media, PowerPoints, boekomslagen, posters en nog veel meer.