Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf, merk of organisatie. Het is eigenlijk de gehele presentatie van je bedrijf. De stijl is afhankelijk van wat je wilt uitstralen naar je doelgroep. Voorbeelden van een bepaalde uitstraling zijn:

  • Modern en strak
  • Heel persoonlijk
  • Goedkoop of chique
  • Opvallend of juist rustig en minimalistisch

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden, er is heel veel mogelijk. Net zoals de stijl van een huis veel laat zien over wie jij bent als persoon, is de huisstijl van je bedrijf ook heel persoonlijk en moet bij je passen en je doelgroep aanspreken.

Het is belangrijk dat de huisstijl van je bedrijf consistent wordt doorgevoerd, zodat je een duidelijke lijn creëert en laat zien wat voor een type bedrijf het is en wat het bedrijf inhoud.

De huisstijl van een bedrijf, organisatie of merk wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd.

Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

Met een huisstijl bepaal je het imago van je bedrijf, je onderscheid je van andere bedrijven en laat een professionele indruk achter bij je (potentiële) klanten. Ook zorgt een huisstijl voor herkenning van het bedrijf, hierdoor wordt het bedrijf makkelijker en sneller herkent en gevonden.

Goede communicatie en aantrekkelijke presentatie spreekt iedereen aan, toch? Als bedrijf wil je een bepaalde indruk maken op je doelgroep en bestaande klanten. Je wilt ze laten zien waarom ze voor jou moeten kiezen. Kortom: als organisatie wil je een imago dat past bij het beeld dat het bedrijf uit moet stralen. Een van de middelen die je daarvoor kunt gebruiken is een huisstijl.

Huisstijl onderdelen

Binnen een huisstijl vallen een aantal vaste onderdelen. Deze onderdelen zijn voor elk bedrijf goed om op orde te hebben.

  • Logo ontwerp (beeldmerk of naam)
  • Pay-off/slogan
  • Kleurgebruik
  • Typografie
  • Stijlelementen
  • Fotografie (of bepaalde stijl in sfeerbeelden)

Daarna kun je de huisstijl zo ver uitbreiden als jezelf wilt. Jouw huisstijl komt terug in elke marketing uiting. Om hier een duidelijke eenheid aan te geven, wordt er ook vaak een huisstijlhandboek of huisstijlgids gemaakt. Hierin staan alle verschillende uitingen omschreven en hoe je ze mag gebruiken. Ook handig als je met meerdere collega’s of bedrijven aan je marketing uitingen werkt. Als iedereen zich dan houdt aan het huisstijlhandboek, dan maak je gebruik van een consistente uitstraling.

Enkele huisstijl voorbeelden

flyer-fysiopark-creabron-ontwerpt brochure-ontwerp-bakeplus-creabron Creabron-grafisch-vormgeving

Huisstijl laten maken

Heb jij nog geen huisstijl, maar ben je er na het lezen van dit blog van overtuigd dat het nodig is? Door wie laat je dan een huisstijl ontwerpen? Dat is maar net bij wie of welk bedrijf jij een goed gevoel hebt en wat voor budget je hebt.

Je hebt grote reclamebureau’s die met jou mee denken over je strategie, je missie en doelstellingen naar je ideale klant. Doordat ze met veel verschillende creatievelingen in één bedrijf werken heb je meestal te maken met één contactpersoon die alles doorbrieft naar de juiste specialist binnen hun organisatie. Het werk is kwalitatief goed maar minder persoonlijke binding en het schakelen kan wat langer duren.

Je hebt ook wat kleinere ‘reclamebureaus’, ook wel grafisch vormgever genoemd die met je mee denken. Alle creatieve diensten in eigen hand hebben. Ze verdiepen zich in jouw doelgroep, stellen jou de juiste vragen over wat je wilt uitstralen en met welke marketing uitingen je wilt gaan beginnen om een unieke huisstijl uit te werken. Grafisch vormgevers kunnen meer rekening houden met je budget en doordat de communicatielijnen korter zijn, heb je zelf meer inspraak op de ontwerpen, resultaten en het tijdsbestek. Je bouwt een band met elkaar op en kunt langdurig gaan samenwerken als je de juiste klik hebt. Ze werken meestal ook samen met andere specialisten/freelancers waardoor ze een totaal pakket kunnen leveren.

Doel van een huisstijl

Wil je ook professioneel overkomen? Ga dan aan de slag met jouw unieke huisstijl. Ik hoop dat mijn blog al je vragen over de inhoud van een huisstijl heeft kunnen beantwoorden. Wil je meer weten over een huisstijl? Lees dan ook het blog: waar moet je opletten bij een huisstijl? Heb je nog geen logo ontwerp? Geen probleem, een logo ontwerpen de creatievelingen graag als basis van je huisstijl!

grafisch vormgever

Creabron is een reclamebureau en grafisch vormgever in één. Met veel passie bied ik, Anke, creatieve oplossingen om bedrijven offline en online professioneel vorm te geven. Heb je nog vragen over je huisstijl? Neem contact met mij op.

Creabron staat voor creatieve inspiratiebron. Ik ben graag jouw inspirator en ik zet mijn talent op een spontane en beweeglijke manier in. Ik heb discipline en houd ervan om mijn werk vakkundig en op een praktische manier uit te voeren. Wil je meer weten over mij en mijn werkwijze? Lees dan hier verder >>>