Waar moet je op letten bij een huisstijl?

Een huisstijl geeft de identiteit van je bedrijf weer als ik het zo mag zeggen. Voordat je eraan begint kun je al een aantal zaken voor jezelf op een rij zetten. Ik zal ze hieronder kort voor je opsommen.

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is je visie?
  • Wat zijn je bedrijfsactiviteiten?
  • Wat wil je uitstralen?
  • Deze vragen kun je voor jezelf al op papier zetten, je kunt hier natuurlijk ook over brainstormen met je omgeving of grafisch vormgever. Zelf ben ik ook grafisch vormgever en begin ik altijd met een dergelijke brainstormsessie om in de huid van de klant te kruipen. Zo kan ik mijzelf helemaal verplaatsen in het bedrijf.

    Naast bovenstaande vragen zijn ook kleuren, sfeer en lettertypes belangrijk. Hiervoor kun je zelf al een moodboard samenstellen of je laat dat je grafisch vormgever doen. Niet iedereen heeft verstand van de juiste combinaties samenstellen of ziet het niet door te weinig kennis. Dat is helemaal niet erg want grafisch vormgevers zijn er dol op om met kleur, vormen en lettertypes aan de slag te gaan!

    Keuzes maken is altijd lastig

    Het maken van keuzes is een lastige, als ondernemer wil je iedereen als klant. Toch? Ook voor je huisstijl zijn keuzes heel belangrijk. Afgestemd op je doelgroep(en), doelstelling, missie en visie. Ook hier kan je een grafisch vormgever goed bij gebruiken. Natuurlijk kun je het allemaal zelf proberen. Dat is goed in concept. Laat het uitwerken echter over aan een professional is mijn mening.

    Als we het hebben over keuzes dan hebben we het al snel over de volgende elementen:

    • kleuren
    • typografie / fonts
    • beeldmateriaal
    • naam / pay-off

    Samen moet het één geheel zijn wat krachtig, uniek en herkenbaar overkomt naar je doelgroep.

    Waar en op welke dragers komt je huisstijl tot uitdrukking?

    Je hebt je huiswerk gedaan, alles is bepaald en het ontwerpen kan beginnen. Waar moet je nog meer op letten? Nou, waar je de huisstijl allemaal op wilt doorvoeren! Bijvoorbeeld op je pand, in een winkel, op een auto of wat dacht je van een beursstand of heel simpel op een pen of schrijfmap. Allemaal dragers waar je met je huisstijl beleving aan mee geeft.

    Consequent zijn is nog lastiger

    Een huisstijl ontwerpen is één. Deze vervolgens consequent doorvoeren is twee. Lees deze zin nog maar eens goed. Echt voordat je begint aan een huisstijl neem je alle bovenstaande gedachten en punten mee alvorens je begint aan een ontwerp van een logo en bijpassende huisstijl.

    Ik hoop je met dit artikel voldoende punten te hebben gegeven waarmee jij aan de slag kunt voor een mogelijk nieuwe huisstijl of een herontwerp van een bestaande huisstijl.

    grafisch vormgever

    Creabron is een reclamebureau en grafisch vormgever in één. Met veel passie bied ik, Anke, creatieve oplossingen om bedrijven offline en online professioneel vorm te geven. Heb je nog vragen over je huisstijl? Neem contact met mij op.

    Creabron staat voor creatieve inspiratiebron. Ik ben graag jouw inspirator en ik zet mijn talent op een spontane en beweeglijke manier in. Ik heb discipline en houd ervan om mijn werk vakkundig en op een praktische manier uit te voeren. Wil je meer weten over mij en mijn werkwijze? Lees dan hier verder >>>