Waar moet je op letten bij een huisstijl?

Een huisstijl geeft de identiteit van je bedrijf weer als ik het zo mag zeggen. Voordat je eraan begint kun je al een aantal zaken voor jezelf op een rij zetten. Ik zal ze hieronder kort voor je opsommen.

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is je visie?
  • Wat zijn je bedrijfsactiviteiten?
  • Wat wil je uitstralen?

Deze vragen kun je voor jezelf al op papier zetten, je kunt hier natuurlijk ook over brainstormen met je omgeving of grafisch vormgever. Als ik naar mijzelf kijk begin ik altijd met een dergelijke brainstormsessie om in jouw huid te kruipen. Zo kan ik mijzelf helemaal verplaatsen in jouw bedrijf.

Naast bovenstaande vragen zijn ook kleuren, sfeer en meer belangrijk. Hiervoor kun je heel mooi een moodbord samenstellen. Dit kun je vervolgens weer toetsen aan de vragen om zo te zien of je in lijn blijft.

Keuzes maken is altijd lastig

Het maken van keuzes is een lastige, als ondernemer wil je iedereen als klant. Toch? Ook voor je huisstijl zijn keuzes heel belangrijk. Afgestemd op je doelgroep(en), doelstelling, missie en visie. Ook hier kun je een grafisch vormgever goed bij gebruiken. Natuurlijk kun je het allemaal zelf proberen. Dat is goed in concept. Laat het uitwerken echter over aan een professional is mijn mening.

Als we het hebben over keuzes dan hebben we het al snel over de volgende elementen:

  • kleuren
  • typografie / fonts
  • beeldmateriaal
  • naam / pay-off

Samen moet het één geheel zijn wat krachtig, uniek en herkenbaar overkomt naar je markt.

Waar en op welke dragers komt je identiteit tot uitdrukking?

Je hebt je huiswerk gedaan, alles is bepaald en het ontwerpen kan beginnen. Waar moet je nog meer op letten? Nou, waar je de huisstijl allemaal op wilt doorvoeren! Bijvoorbeeld op je pand, in een winkel, op een auto of wat dacht je van een beursstand of heel simpel op een pen of schrijfmap. Allemaal dragers waar je met je huisstijl beleving aan mee geeft.

Consequent zijn is nog lastiger

Een huisstijl ontwerpen is één, deze vervolgens consequent doorvoeren is twee. Lees deze zin nog maar eens goed. Echt voordat je begint aan een huisstijl neem je alle bovenstaande gedachten en punten mee alvorens je begint aan een ontwerp van een logo en bijpassende huisstijl.

Ik hoop je met dit korte artikel voldoende punten te hebben gegeven waarmee jij aan de slag kunt voor een mogelijk nieuwe huisstijl of een herontwerp van een bestaande huisstijl.

Wil jij ook een logo ontwerp voor je bedrijf?
Wat uniek, sterk en herkenbaar is? En later ook te verwerken is in een passende huisstijl?

Laten we dan eens kennismaken!

De kracht van Creabron is het overbrengen van de eigenschappen van een bedrijf, dienst of product op een creatieve manier.