Wat is een goed logo?

Met een goed logo zet je jouw bedrijf op de kaart. Je straalt herkenbaarheid uit en je hebt een eigen identiteit. Maar hoe zie je aan een logo ontwerp dat het goed bij je bedrijf past? En wat herkenbaar en succesvol in verschillende uitingen getoond kan worden? Hierbij zes eigenschappen die wij gebruiken als basis bij een logo ontwerp.

1. Aanspreekbaar voor de juiste doelgroep

  • We onderzoeken welke doelgroepen het bedrijf heeft.
  • Welke stijl past bij je bedrijf en doelgroep. Bedrijven met een zakelijke doelgroep willen vaker een strak logo met de kleuren zwart, blauw, grijs. En groen als het over bewust ondernemen gaat (zie afb.1 en 2).
logo-ontwerp-paul-regelt-energie-Creabron

afb. 1

logo-ontwerp-Keep-up-Creabron

afb. 2

  • Voor sommige doelgroepen is juist de kleur heel herkenbaar en dat is goed om in het logo van je bedrijf te verwerken (Zie afb.3).
  • Soms verwerken we persoonlijke kenmerken zodat het je doelgroep ook aanspreekt. Voorbeeld is afb. 4 daar is een foto van haar eigen hond als symbool in verwerkt zodat het herkenbaar is voor haar doelgroep dat het om hondentraining gaat.
logo-ontwerp-HvdWal-_-Creabron

afb. 3

logo-ontwerp-Dogscovery-Creabron

afb. 4

2. Logo moet uniek zijn

Om te zorgen dat jouw logo zeker uniek is, doen we onderzoek naar wie je concurrenten of concollega’s zijn. We kijken wat zij voor logo en huisstijl hebben. We overleggen wat je wel en niet mooi vindt en dan gaan we met de eigenschappen van jouw bedrijf samen met de eigenschappen die je doelgroep aanspreken een uniek logo ontwerpen.

3. Logo zo simpel mogelijk

Om een logo krachtig te laten overkomen verwerken we niet te veel details. Zodat we het logo ook makkelijk in een klein formaat kunnen laten zien.

Het komt steeds vaker voor dat een logo zowel horizontaal als vierkant gebruikt moet kunnen worden. Op de website bijvoorbeeld horizontaal maar op social media weer vierkant of in een rondje. Daar houden wij al rekening mee in het ontwerpproces zie het voorbeeld in afb. 5

logo-ontwerp-Echt-Ikigai-horizontaal-Creabron

afb. 5

afb. 5

4. Tijdloos

Het is de kracht om een logo te ontwerpen wat goed bij je bedrijf past zodat het niet uitmaakt in welke tijd of trend we leven. Maar het kan natuurlijk zijn dat door de jaren heen je bedrijf zo ontwikkeld dat het logo of de bedrijfsnaam niet meer helemaal past en we het restylen zodat het weer klopt.

5. Extra details

Het leuke en vooral uitdagende van logo’s ontwerpen is het spelen met vormen, letters en het verwerken van details met een knipoog of betekenis. Een voorbeeld is het logo van Guilty Pleasures.

Het is een logo voor een Cafetaria maar met een unieke touch. Dat wilden we ook in het logo terug laten komen.

  • Door de G te kantelen en aan een kookmuts te haken leggen we de link dat het met koken te maken heeft.
  • De kleur groen voor de bewuste en verantwoorde keuzes van de ingrediënten en het bereiden van het eten.
  • Het * verwijst naar de ondertitel
  • De dansende messen en vorken zijn geen onderdeel van het logo maar maken het verhaal wel compleet in verschillende uitingen.
logo-ontwerp-guilty-pleasures-Creabron

afb. 6

pand-belettering-guilty-pleasures-eindhoven-creabron

afb. 6

logo-ontwerp-Dorpshuis-zeeland-Creabron

afb. 6

6. Logo in verschillende varianten

Als je eenmaal een goed logo hebt wil je die graag zoveel mogelijk gebruiken en dan moet de ondergrond geen storende factor worden.

Tijdens onze logo presentatie laten we dan ook zien dat een logo op verschillende ondergronden/kleuren gebruikt kan worden. We maken dan diverse varianten van het logo. Bijvoorbeeld:

  • diapositief
  • 1 kleur of zwart/wit
  • vierkant logo met bijvoorbeeld het beeldmerk erboven
  • alleen het beeldmerk zonder naam

Hopelijk hebben we je laten zien hoe het maken van een logo in zijn werk kan gaan. Er bestaan veel verschillende manieren van werken, maar wij doen he zo! Het allerbelangrijkste is dat jij een goede klik hebt met jouw grafisch vormgever.

Spreekt onze werkwijze je aan? Laten we dan eens kennismaken!

De kracht van Creabron is het overbrengen van de eigenschappen van een bedrijf, dienst of product op een creatieve manier.